V poslednej dobe slovenským internetom šíri vyjadrenie Ryanairu o lietaní do USA za 14 EUR. Keď to zverejnil aj odpadný portál cestovanie.sk, ktorý svojimi tutti-frutti titulkami, ale nulovým obsahom robí hanbu svojej luxusnej doméne, nedá mi nezareagovať a neuviesť veci na správnu mieru. Spomínaný bezduchý článok tu.

Írsky CEO spoločnosti RyanAir Michael O´Leary je známy svojou podivnou marketingovou stratégiou. Verí, že aj zlá reklama je reklama a pokiaľ je dokonca zadarmo, tým lepšie. Preto v správach vídať titulky ako: „O´Leary chce vo svojich lietadlách miesta na státie“, „O´Leary chce spoplatniť WC v lietadlách“. Stačí jeden podobne hlúpy výrok, a ten sa začne šíriť internetom úplne bezplatne a práve na tom stála marketingová stratégia O´Learyho.

Zámerne som použil minulý čas, lebo podobné prehlásenia po priam katastrofických prepadoch akcií Ryanairu nečakane ustali. O´Leary sa silou mocou (nechápem prečo) snažil, aby sa ľudom v mozgu prepojili slová RyanAir a dobytčák. Vďaka príšernému rezervačnému systému, servisu na úrovni 4 cenovej a ziskuchtivým pracovníkom, ktorí by vás skasírovali za každú blbosť sa mu status dobytčáku skutočne podarilo získať.

Ľudom sa to však prestalo páčiť a koncom roku 2014 zisky RyanAiru nestúpali, tak ako by investori požadovali viz. článok tu

RyanAir musel reagovať a rozhodli sa zmeniť si status „Dobytčáku“ na „Dobrý low-cost prepravca“. Zmeny na seba nenechali dlho čakať a RyanAir nám pomerne rýchlo predstavil svoj nový a hlavne lepší rezervačný systém, mobilnú aplikáciu, zrušenie mnohých zlodejských poplatkov, zlepšenie servisu, niečo na štýl bussiness triedy atď.
Čakal som na nový O´Learyho výrok v podobe: „Odstránime jeden motor, veď to poletí aj s jedným“ popr. „Zadebníme všetky okná v lietadle, za výhľad si bude treba priplatiť“. Okrem toho sme sa, ale dočkali správy: „O päť rokov budeme lietať do USA za 14EUR“. Poďme sa teda pozrieť na pravdivosť tohto prehlásenia. Najprv sa musíme pozrieť z čoho sa skladá cena letenky.

Z čoho sa skladá cena letenky?

Bude RyanAir lietať do USA za 10EUR?

Ako príklad použijem faktúru za moju letenku do Egypta (ceny sú v CZK). Vidíte, že podľa faktúry som za samotnú letenku zaplatil cca. 10 EUR. Prečo je potom výsledná cena okolo 125EUR? Nie, že by som sa sťažoval veď Egypt za 125EUR na krídlach StarAlliance spoločnosti Aegean je mega luxus. A ak by to nestačilo vďaka šikovnému naplánovaniu budem mať pri prestupoch čas na návštevu Atén a Kréty, takže 3v1 za 125EUR.

Prejdime späť k poplatkom na faktúre označených ako „Letišný taxy k letence…“ Táto položka zahŕňa obrovský počet poplatkov ako: handling fee, poplatky leteckým dispečerom, poplatky samotnému letisku, nejaké dane atď. Niekedy sa objaví aj tzv. palivový príplatok, na ktorom mimo samotnej ceny letenky zarábajú letecké spoločnosti a štát. Výšku samotného poplatku kalkulujú zložité algoritmy leteckých vyhľadávačov. Tak ako všetko, aj palivový poplatok sa dá výrazne znížiť použitím pokročilého travel hacku známeho ako „Fuel Dump“.

Letiskový poplatok

Pri tejto položke sa u RyanAiru zastavím. Je všeobecne známe, že stratégia RyanAiru spočíva v minimalizovaní cien nákladov, a tým aj cien leteniek. Podľa čoho si RyanAir vyberá letiská kam bude lietať? Takmer vždy ide o malé vedľajšie regionálne letisko, na ktorom by bez RyanAiru pristávali asi len holuby. To dáva O´Learymu výhodu na úvodných jednaniach a v podstate si sám môže klásť podmienky. Zvyčajne to skončí nulovými, alebo minimálnymi poplatkami pre samotné letisko. Spokojné sú obe strany. Na letisku sa otvoria obchody, ktoré platia nájom a RyanAir tam donesie cestujúcich, ktorí obchodom robia tržby. V neposlednom rade sa v kraji oživí cestovnú ruch, na čom profitujú všetci. Takéto letiská sú často vybavené len tým najnutnejším a žiaden komfort tam nečakajte.

Na margo toho mi nedá nespomenúť, že majoritný podiel na objeme prepravených cestujúcich z/do Bratislavy (BTS) má práve RyanAir. Ide o naše hlavné letisko, ktoré by malo byť našou pýchou. A nie len jedna z low-cost destinácií RyanAiru. Ten nech ku nám lieta, ale treba pritiahnuť aj vlajkové letecké spoločnosti. Keď to funguje v Prahe, prečo to nefunguje u nás? Letisko Viedeň, môže byť naša konkurenčná výhoda, a nie nevýhoda. Poplatky Schwechatu sú dosť vysoké, čo sa prejavuje aj na cenách leteniek. Prečo neponúknuť napr. Qantasu, aby lietali na BTS? Letiskový príplatok by bol polovičný, čo by ocenili cestujúci vďaka nižšej cene letenky. A ako bonus by pasažieri dostali po prílete bezplatný odvoz busom do Viedne na prípadný prestup atď. Alebo naša drahá agentúra cestovného ruchu, by k letenkám ponúkala zvýhodnené ceny balíkov napr. do Tatier? Obávam sa, že ako obvykle by to skončilo tunelom a nabalením zopár ľudí, ako v prípade Sky Europe atď…..Späť k téme.

Ako som písal, keď O´Leary príde na letisko v Hornej Dolnej má priam dokonalú pozíciu na vyjednávanie o výške letiskového poplatku. Ak sa však ukáže napr. na JFK a povie, že nebude platiť žiadne poplatky je ľahké uhádnuť, ako by toto rokovanie skončilo. Preto sa buď nemalé poplatky veľkých letísk v USA premietnu do ceny letenky, alebo sa bude RyanAir snažiť lietať na okrajové letiská rovnako ako v EU. Otázne je, či táto stratégia uspeje aj za veľkou mlákou.

Norwegian

RyanAir by nebola prvá nízko-nákladovka spájajúca starý kontinent a USA. Túto trasu už nejaký ten čas lieta dopravca Norwegian. Ceny spiatočných leteniek začínajú na cca. 300EUR. K tejto sume si musíte započítať batožinu atď. Pokiaľ chce do USA lietať aj RyanAir myslím, že Norwegian je slušný príklad, ako by ceny Ryanu mohli vyzerať.

Zhrnutie na záver

Ako som vám ukázal poletím do Egypta za 10EUR, takže let do USA za 14EUR nie je až taký nereálny. Ide však len o polopravdu, ako ste videli na ostatných poplatkoch. Takže nejde o nič iné ako marketingové prehlásenie využívajúce polopravdu.
Aj dnes sa dá letenka do USA zohnať za 200-300 EUR, a to na krídlach aliančných vlajkových spoločností. Preto je otázne, či rozumný človek dá podobnú sumu za letenku od RyanAiru, ktorý vôbec nedosahuje úroveň bežných spoločností a samotný let je skôr nutné utrpenie, ako prežitok.

Páči sa mi